چکیده مدارس شبانهروزی اولینبار در سال 1354 در ایران تاسیس شدند. تعداد این مدارس 9 باب در 9 استان کشور و تعداد کل دانشآموزان این مراکز حدود هزارو 300 نفر بود. این مدارس به تدریج مورد استقبال روستاییان و عشایری قرار گرفت که پیش از این مجبور بودند فرزندان خود را برای ادامه تحصیل به شهر بفرستند. در سال 57 که انقلاب رخ داد، تعداد مدارس شبانهروزی به 65 واحد رسیده بود. بعد از انقلاب با رویکرد افزایش پوشش تحصیلی و عدالت آموزشی، این مدارس توسعه پیدا کردند. واژه های کلیدی: مدارس شبانه روزی، پیشرفت تحصیلی، آموزش راهنمایی، مقدمه : به منظور توسعه امکانات آموزشی وپرورشی وایجادفرصت تحصیلی برای دانش آموزان روستاهای پراکنده وکم جمعیت وهمچنین توسعه آموزشهای فنی وحرفهای در رشتههایی که نیازبه حضور مستمر و مداوم دانش آموز دارد مدارس شبانه روزی با رعایت مفاداین اساسنامه تأسیسمیگردد. فصل اول:کلیات ماده 1- در مدرسه شبانه روزی حضوردانش آموزان بابرنامهای مشخص به صورت تمام وقت(24ساعت درشبانه روز) خواهد بود. ماده 2- اهداف: در مدارس شبانهروزی علاوه براهداف عمومی آموزشی وپرورشی،تحقق هدفهای زیردنبال میشود: 1- افزایش درصد پوشش تحصیلی دانش آموزان روستایی،عشایری ومناطق محروم وجلوگیری از هدر رفتن استعدادها وتوانائیهای نوجوانان مناطق مذکور. 2- ارتقاء سطح کیفیآموزش وکاهش افت تحصیلی . 3- فراهم کردن زمینههای مناسب برایتربیت دانش آموزان بابهرهگیری ازاوقات فراغتآنان. 4- پیشگیری ازتبعات اخلاقی واجتماعی ناشی ازمهاجرت دانشآموزان روستایی به مراکز شهری . 5- استفاده بهینه ازنیروی انسانی وامکانات و اعتبارات آموزش وپرورش درمناطق کمجمعیت . 6- فراهمکردن زمینه تربیت نیروی انسانی مورد نیاز مناطق محروم وعشایری از بین دانشآموزان بومی . ماده3- مواد درسی وبرنامه ومحتوای آموزشی وآیین نامه امتحانات مدارس شبانه روزی در هردوره و رشته تحصیلی همانندمدارس عادی میباشد. تبصره- مدارس شبانهروزی میتوانندعلاوه بر برنامههای مصوب تا سقف 6 ساعت در هفته متناسب با نیازهای محلی کلاسهای فوق برنامه اجرا نمایند. فصل دوم - شرایط ونحوه تأسیس ماده4- درتأسیس مدارس شبانهروزی یاتبدیل مدارس عادی به اینگونه مدارس، رعایت موارد زیرالزامی است . 1- محل مدرسه نسبت به سایر مدارس مرکزیت داشته باشد. 2- مدرسه دارای فضاهای آموزشی، پرورشی وامکانات وتجهیزات مناسب و مورد نیاز شبانهروزی باشد. 3- دربدو تأسیس ،ظرفیت پذیرش حداقل 80 دانش آموز را داشته باشدوبتوان ظرفیت آنرا برای پذیرش حداقل 120 دانش آموز توسعه داد. 4- مدرسه درمحلی تأسیس شود که تأمین نیروهای انسانی مورد نیاز آن ممکن باشد . تبصره - مناسب بودن محل، ساختمان، امکانات وتجهیزات مدارس شبانه روزی باید به تأییدمدیریت نوسازی وتجهیزمدارس استان برسد. ماده 5- مدارس شبانه روزی دخترانه وپسرانه به صورت جداگانه تأسیس واداره میشوند. ماده6- تأسیس مدرسه شبانه روزی به پیشنهاد اداره آموزش و پرورش منطقه، تأیید اداره کلاستان و تصویب شورای آموزش و پرورش استان در چهارچوب ضوابط این اساسنامه و درقالب اعتبارات استانی انجام میگیرد. فصل سوم - سازمان اداری وآموزشی ونحوه اداره مدارس شبانه روزی ماده7- مدارس شبانه روزی براساس ضوابط وزارت آموزش وپرورش زیرنظر اداره آموزش وپرورش مربوط وبامسئولیت مدیرمدرسه اداره میشوند. ماده8- مدیر، معاون ویامعاونین مدارس شبانه روزی برابر آیین نامه نحوه انتصاب مدیران ومسئولان آموزش و پرورش مصوب شورای عالیآموزش وپرورش منصوب خواهندشد. ماده9- ادارهآموزش وپرورش محل موظفاست باهماهنگی مدیرمدرسه شبانهروزی نسبت بهتأمینکادراداری،آموزشیوپرورشی بارعایت ضوابط ودرجه بندی و پستهای سازمانی اینمدارس اقدام نماید. تبصره - درجهبندی وضوابط پستهای سازمانی این مدارس توسط دفتر بودجه و تشکیلات باهمکاری معاونتهای مربوط تهیه وپس از تأیید مراجع ذیربط ابلاغ خواهدشد. ماده 10- کارکنان مدارس شبانه روزی دخترانه باید زن وکارکنان مدارس شبانه روزی پسرانه باید مرد و حتیالمقدور متأهل باشند.
مقدمه دستگاه گوارشی با گرفتن غذا ، تخریب مکانیکی ، هضم و جذب و دفع موادی که هضم نشدهاند انجام وظیفه میکند.مواد حاصل از گوارش از طریق گردش خون و لنف به بافتهای بدن حمل میشوند.در نهایت این مواد به درون سلولها رفته و در فعالیت آنها شرکت میکنند.دستگاه گوارش شامل اندامهای اصلی نظیر دهان ، مری ، رودهها و غدد ضمیمه میباشند. دهان اندام ورودی لوله گوارشی است. انقباضات دیواره معده غذا را با آنزیمهای گوارشی و اسیدکلرهیدریک مخلوط میکند و آن را به توده نیمه مایعی تبدیل میکند این توده ابتدا به ناحیه ابتدایی روده کوچک یعنی دوازدهه وارد میشود که دارای آنزیمهای گوارشی لوزوالمعده است. ماده حاصله در روده کوچک جذب شده در کبد ذخیره شده تغییر حاصل میکند و سپس به درون دستگاه گردش خون جریان مییابد. باقیمانده مواد وارد روده بزرگ شده، آب آنها گرفته میشود و به صورت مدفوع از مخرج دفع میگردد. دهان نقش دهان در گوارش از یک سو تشخیص کیفیت غذا و از سوی دیگر گوارش آن است دهان بوسیله پوشش مطبق سنگفرشی کراتینه شده یا نیمه کراتینه آستر شده است. آستر مخاط و پوشش روی هم رفته مخاط نامیده میشود. مخاط بر روی زیر مخاط قرار دارد. زیر مخاط دارای غدد بزاقی و بافت پیوندی مانند آستر است.در دهان زبان و دندانها وجود دارند. غدد بزاقی
Nam-Gyu Park, Michael Grätzel, Tsutomu Miyasaka (eds.)