چکیده
در این تحقیق به بررسی و شناخت عوامل تاثیرگذار در انتخاب بسته های مسافرتی توسط مسافر می پردازیم. ابتدا با توجه به شناخت بازار موجود و شیوه فعالیت فعلی دفاتر خدمات مسافرتی و با توجه به شناخت رفتار مسافرین و گردشگران مدلی برای انتخاب بسته های مسافرتی تهیه می کنیم. سپس پرسشنامه ای تهیه شده و با توجه به نتایج بدست آمده، ضرایب وزنی بردارهای مقایسه ای را بدست می آوریم. همچنین با استفاده از روش ANP و انتخاب چند گزینه انتخاب اقدام به حل مدل می کنیم. لازم به ذکر است که ضرایب بردارهای مقایسه ای برای گزینه های انتخاب را با پرسشنامه ای جداگانه و با توجه به نظر افراد خبره به دست می آوریم. در نهایت نتایج به دست آمده از نرم افزار را با نتایج واقعی فروش برای یک دوره یکساله یکی از دفاتر خدمات مسافرتی مقایسه کرده و تشابهات و تفاوتهای موجود در نتایج را تحلیل مینماییم.
واژگان کلیدی: بسته های مسافرتی، بازاریابی و فرآیند تحلیل شبکه ای
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: مقدمه و کلیات تحقیق
1-1مقدمه............................................................................................................................. 2
1-2هدف تحقیق................................................................................................................... 4
1-3ضرورت و اهمیت تحقیق................................................................................................ 4
1-4سوال تحقیق................................................................................................................... 4
1-5مفروضات...................................................................................................................... 5
1-6کلمات کلیدی و تعاریف مربوط...................................................................................... 5
1-7قلمرو موضوعی،مکانی و زمانی....................................................................................... 6
1-7-1 قلمرو زمانی.............................................................................................................. 6
1-7-2 قلمرو مکانی............................................................................................................. 7
1-7-3 قلمرو موضوعی......................................................................................................... 7
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
2-1 تاریخچهی خدمات مسافرتی.......................................................................................... 9
2-2 تصمیم گیری چندمعیاره(MCDM)............................................................................... 10
2-2-1 مدل های جبرانی...................................................................................................... 10
2-2-1-1 AHP................................................................................................................. 11
2-2-1-2 Fuzzy AHP..................................................................................................... 11
2-2-1-3 ANP................................................................................................................. 11
2-2-1-4 SAW................................................................................................................ 12
2-2-1-5 LINMAP ........................................................................................................ 12
2-2-1-6 TOPSIS .......................................................................................................... 12
2-2-1-7 VIKOR............................................................................................................ 13
2-2-1-8 ELECTRE...................................................................................................... 13
2-2-1-9 PROMETHEE............................................................................................... 13
2-2-1-10 SMART........................................................................................................ 14
2-2-1-11 REGIME....................................................................................................... 14
2-2-1-12 SIR................................................................................................................. 14
2-2-1-13 EVAMIX...................................................................................................... 15
2-2-2 مدل های غیر جبرانی................................................................................................ 15
2-2-3 مدل هایی که در مرز جبرانی و غیرجبرانی قرار می گیرند........................................... 16
2-2-3-1 PERMUTATION......................................................................................... 16
2-2-3-2 QUALIFLEX................................................................................................ 16
2-3 مرور ادبیاتی و کارهای مرتبط در داخل و خارج............................................................ 16
فصل سوم: روش تحقیق
3-1 تعریف دقیق مسأله........................................................................................................ 19
3-2 فلوچارت اجرای کار و شرح آن.................................................................................... 19
3-2-1 تهیه مدل.................................................................................................................. 19
3-2-2 انتخاب گزینههای انتخاب......................................................................................... 22
3-3 شرح روش مورد استفاده برای اولویت بندی.................................................................. 23
3-3-1 پرسشنامه................................................................................................................. 24
3-3-2 نظرات افراد خبره..................................................................................................... 34
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1 مقدمه........................................................................................................................... 39
4-1-1 ساخت مدل و پیکربندی........................................................................................... 39
4-1-2 تشکیل ماتریسهای مقایسه زوجی و محاسبه بردارهای وزن........................................ 39
4-1-3 تشکیل سوپرماتریس................................................................................................. 40
4-1-4 محاسبه توزیع ماندار سوپرماتریس وزندار شده.......................................................... 40
4-1-5 نرمال کردن وزنهای به دست آمده............................................................................ 40
4-1-6 انتخاب گزینه برتر.................................................................................................... 41
4-2 شرح فرآیند انجام شده توسط نرمافزار........................................................................... 41
فصل پنجم: نتایج و پیشنهادات
5-1 مقدمه و خلاصه تحقیق................................................................................................. 49
5-2 نتیجه گیری.................................................................................................................. 50
5-3 محدودیتهای تحقیق................................................................................................... 53
5-4 پیشنهادات برای تحقیقات آتی....................................................................................... 54
پیوست
پرسشنامه............................................................................................................................. 56
منابع و مآخذ
منابع فارسی......................................................................................................................... 60
منابع لاتین........................................................................................................................... 61
فهرست جداول
جدول3-1.ضرایب وزندار عوامل موثر در انتخاب مقصد........................................................ 31
جدول 3-2.ضرایب وزندار عوامل موثر در انتخاب هتل......................................................... 32
جدول3-3.ضرایب وزندار عوامل موثر در انتخاب خدمات..................................................... 33
جدول3-4.ضرایب وزندار تاثیر مستقیم هرکدام از عوامل روی گزینه های انتخاب مقصد......... 34
جدول3-5.ضرایب وزندار تاثیر مستقیم هرکدام از عوامل روی گزینه های انتخاب هتل............ 35
جدول3-6.ضرایب وزندار تاثیر مستقیم هرکدام از عوامل روی گزینه های انتخاب خدمات....... 36
فهرست تصاویر و نمودارها
شکل3-1. مدل ارائه شده برای انتخاب بسته مسافرتی............................................................. 21
شکل3-2. مقایسه سنی افراد شرکت کننده در پرسشنامه......................................................... 24
شکل3-3. مقایسه جنسیتی افراد شرکت کننده در پرسشنامه.................................................... 25
شکل3-4. مقایسه وضعیت تاهل افراد شرکت کننده در پرسشنامه............................................ 26
شکل3-5. مقایسه وضعیت درآمدی افراد شرکت کننده در پرسشنامه....................................... 27
شکل3-6. مقایسه وضعیت تحصیلات افراد شرکت کننده در پرسشنامه.................................... 28
شکل3-7. وضعیت تجربه افراد شرکت کننده در پرسشنامه در استفاده از بستههای مسافرتی...... 29
شکل4-1.مدل انتخاب مقصد وارد شده در نرم افزار Super Decision............................................ 42
شکل4-2. نتیجه اولویت انتخاب مقصد توسط نرم افزار.......................................................... 43
شکل4-3.مدل انتخاب هتل وارد شده در نرم افزار Super Decision................................................ 44
شکل4-4. نتیجه اولویت انتخاب هتل توسط نرم افزار............................................................. 45
شکل4-5.مدل انتخاب نوع خدمات وارد شده در نرم افزار Super Decision............................... 46
شکل4-6. نتیجه اولویت انتخاب نوع خدمات توسط نرم افزار................................................. 47
شکل 5-1. مقایسه آمار فروش مربوط به سه گزینه مقصد....................................................... 51
شکل 5-2. مقایسه آمار فروش مربوط به سه گزینه نوع هت.................................................... 52