شناسایی و الویت بندی بسته¬های (تور) مسافرتی در دفاتر خدمات مسافرتی

چکیده

در این تحقیق به بررسی و شناخت عوامل تاثیرگذار در انتخاب بسته ­های مسافرتی توسط مسافر می­ پردازیم. ابتدا با توجه به شناخت بازار موجود و شیوه فعالیت فعلی دفاتر خدمات مسافرتی و با توجه به شناخت رفتار مسافرین و گردشگران مدلی برای انتخاب بسته ­های مسافرتی تهیه می­ کنیم. سپس پرسشنامه ای تهیه شده و با توجه به نتایج بدست آمده، ضرایب وزنی بردارهای مقایسه ای را بدست می آوریم. همچنین با استفاده از روش ANP و انتخاب چند گزینه انتخاب اقدام به حل مدل می کنیم. لازم به ذکر است که ضرایب بردارهای مقایسه ای برای گزینه­ های انتخاب را با پرسشنامه ای جداگانه و با توجه به نظر افراد خبره به دست می­ آوریم. در نهایت نتایج به دست آمده از نرم افزار را با نتایج واقعی فروش برای یک دوره یکساله یکی از دفاتر خدمات مسافرتی مقایسه کرده و تشابهات و تفاوت­های موجود در نتایج را تحلیل می­نماییم.

واژگان کلیدی: بسته ­های مسافرتی، بازاریابی و فرآیند تحلیل شبکه ­ای

 

فهرست مطالب

عنوان صفحه

فصل اول: مقدمه و کلیات تحقیق

1-1مقدمه............................................................................................................................. 2

1-2هدف تحقیق................................................................................................................... 4

1-3ضرورت و اهمیت تحقیق................................................................................................ 4

1-4سوال تحقیق................................................................................................................... 4

1-5مفروضات...................................................................................................................... 5

1-6کلمات کلیدی و تعاریف مربوط...................................................................................... 5

1-7قلمرو موضوعی،مکانی و زمانی....................................................................................... 6

1-7-1 قلمرو زمانی.............................................................................................................. 6

1-7-2 قلمرو مکانی............................................................................................................. 7

1-7-3 قلمرو موضوعی......................................................................................................... 7

فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق

2-1 تاریخچه­ی خدمات مسافرتی.......................................................................................... 9

2-2 تصمیم گیری چندمعیاره(MCDM)............................................................................... 10

2-2-1 مدل های جبرانی...................................................................................................... 10

2-2-1-1 AHP................................................................................................................. 11

2-2-1-2 Fuzzy AHP..................................................................................................... 11

2-2-1-3 ANP................................................................................................................. 11

2-2-1-4 SAW................................................................................................................ 12

2-2-1-5 LINMAP ........................................................................................................ 12

2-2-1-6 TOPSIS .......................................................................................................... 12

2-2-1-7 VIKOR............................................................................................................ 13

2-2-1-8 ELECTRE...................................................................................................... 13

2-2-1-9 PROMETHEE............................................................................................... 13

2-2-1-10 SMART........................................................................................................ 14

2-2-1-11 REGIME....................................................................................................... 14

2-2-1-12 SIR................................................................................................................. 14

2-2-1-13 EVAMIX...................................................................................................... 15

2-2-2 مدل های غیر جبرانی................................................................................................ 15

2-2-3 مدل هایی که در مرز جبرانی و غیرجبرانی قرار می گیرند........................................... 16

2-2-3-1 PERMUTATION......................................................................................... 16

2-2-3-2 QUALIFLEX................................................................................................ 16

2-3 مرور ادبیاتی و کارهای مرتبط در داخل و خارج............................................................ 16

فصل سوم: روش تحقیق

3-1 تعریف دقیق مسأله........................................................................................................ 19

3-2 فلوچارت اجرای کار و شرح آن.................................................................................... 19

3-2-1 تهیه مدل.................................................................................................................. 19

3-2-2 انتخاب گزینه­های انتخاب......................................................................................... 22

3-3 شرح روش مورد استفاده برای اولویت بندی.................................................................. 23

3-3-1 پرسشنامه................................................................................................................. 24

3-3-2 نظرات افراد خبره..................................................................................................... 34

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ­ها

4-1 مقدمه........................................................................................................................... 39

4-1-1 ساخت مدل و پیکربندی........................................................................................... 39

4-1-2 تشکیل ماتریس­های مقایسه زوجی و محاسبه بردارهای وزن........................................ 39

4-1-3 تشکیل سوپرماتریس................................................................................................. 40

4-1-4 محاسبه توزیع ماندار سوپرماتریس وزن­دار شده.......................................................... 40

4-1-5 نرمال کردن وزن­های به دست آمده............................................................................ 40

4-1-6 انتخاب گزینه برتر.................................................................................................... 41

4-2 شرح فرآیند انجام شده توسط نرم­افزار........................................................................... 41

فصل پنجم: نتایج و پیشنهادات

5-1 مقدمه و خلاصه تحقیق................................................................................................. 49

5-2 نتیجه گیری.................................................................................................................. 50

5-3 محدودیت­های تحقیق................................................................................................... 53

5-4 پیشنهادات برای تحقیقات آتی....................................................................................... 54

پیوست

پرسشنامه............................................................................................................................. 56

منابع و مآخذ

منابع فارسی......................................................................................................................... 60

منابع لاتین........................................................................................................................... 61

فهرست جداول

جدول3-1.ضرایب وزندار عوامل موثر در انتخاب مقصد........................................................ 31

جدول 3-2.ضرایب وزندار عوامل موثر در انتخاب هتل......................................................... 32

جدول3-3.ضرایب وزندار عوامل موثر در انتخاب خدمات..................................................... 33

جدول3-4.ضرایب وزندار تاثیر مستقیم هرکدام از عوامل روی گزینه های انتخاب مقصد......... 34

جدول3-5.ضرایب وزندار تاثیر مستقیم هرکدام از عوامل روی گزینه های انتخاب هتل............ 35

جدول3-6.ضرایب وزندار تاثیر مستقیم هرکدام از عوامل روی گزینه های انتخاب خدمات....... 36

 

فهرست تصاویر و نمودارها

شکل3-1. مدل ارائه شده برای انتخاب بسته مسافرتی............................................................. 21

شکل3-2. مقایسه سنی افراد شرکت کننده در پرسشنامه......................................................... 24

شکل3-3. مقایسه جنسیتی افراد شرکت کننده در پرسشنامه.................................................... 25

شکل3-4. مقایسه وضعیت تاهل افراد شرکت کننده در پرسشنامه............................................ 26

شکل3-5. مقایسه وضعیت درآمدی افراد شرکت کننده در پرسشنامه....................................... 27

شکل3-6. مقایسه وضعیت تحصیلات افراد شرکت کننده در پرسشنامه.................................... 28

شکل3-7. وضعیت تجربه افراد شرکت کننده در پرسشنامه در استفاده از بسته­های مسافرتی...... 29

شکل4-1.مدل انتخاب مقصد وارد شده در نرم افزار Super Decision............................................ 42

شکل4-2. نتیجه اولویت انتخاب مقصد توسط نرم افزار.......................................................... 43

شکل4-3.مدل انتخاب هتل وارد شده در نرم افزار Super Decision................................................ 44

شکل4-4. نتیجه اولویت انتخاب هتل توسط نرم افزار............................................................. 45

شکل4-5.مدل انتخاب نوع خدمات وارد شده در نرم افزار Super Decision............................... 46

شکل4-6. نتیجه اولویت انتخاب نوع خدمات توسط نرم افزار................................................. 47

شکل 5-1. مقایسه آمار فروش مربوط به سه گزینه مقصد....................................................... 51

شکل 5-2. مقایسه آمار فروش مربوط به سه گزینه نوع هت.................................................... 52


خرید و دانلود شناسایی و الویت بندی بسته¬های (تور) مسافرتی در دفاتر خدمات مسافرتی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.